Hoeveel péage moet je betalen in Frankrijk? Alle info & tips om tol te vermijden
Praktische info over de péage in Frankrijk: hoe en waar tol betalen? + hoe tolwegen vermijden?
Iedereen die wel eens in Frankrijk op vakantie is geweest of door Frankrijk richting Spanje of Italië is gereden weet dat je op de Franse autosnelwegen al snel aardig wat geld kwijt bent aan de tol. Van de zogenaamde péage wordt natuurlijk niemand blij, maar gelukkig kan het ook goedkoper.
Hieronder hebben we alle informatie over de péage verzameld en we geven je tips om de hoge tolbedragen te vermijden.
Inhoud artikel
Waarom betalen we péage?
Het onderhouden van een wegennetwerk is niet goedkoop en aangezien de Fransen geen wegenbelastingen hoeven te betalen moet het geld voor het onderhoud ergens anders vandaan komen. Daarom moet je, in tegenstelling tot België en Nederland, op bijna iedere autosnelweg in Frankrijk tol betalen.
Dat geldt niet alleen voor de toeristen, maar ook voor de Fransen zelf. Het tolgeld wordt vervolgens gebruikt om de wegen goed te onderhouden en om de typische airs aan te leggen, de mooie parkeerplaatsen met picknicktafels en speeltuinen langs de weg.
Hoeveel kost de péage?
De tolkosten verschillen per traject en er is dus geen standaardprijs die je bij een tolpoort moet betalen. Zo beginnen de prijzen op de A26 van Calais naar Lens voor personenauto’s bij 7,60 euro terwijl je voor de A10 van Parijs naar Orléans al 10,90 euro betaalt. Wie van België of Nederland naar het zuiden rijdt, moet voor het hele traject al snel rekenen op een péage van 80 tot zelfs 120 euro.
Daarnaast verschillen de kosten ook nog eens per klasse van het voertuig waarmee je reist. Er zijn 5 klasses:
- Klasse 1: Personenauto’s, busjes en campers tot 2 meter hoog. Dakkoffers en dergelijke worden daarbij niet meegerekend, het gaat enkel om de hoogte van het voertuig zelf.
- Klasse 2: Mobilhomes, auto’s met een aanhangwagen en voertuigen tussen de 2 tot 3 meter hoog.
- Klasse 3: Vrachtwagens en bussen met 2 assen
- Klasse 4: Vrachtwagens en bussen met 3 of meer assen
- Klasse 5: Motoren
TIP: Om een beeld te krijgen van de totale kosten van je reis kan je op de website van de ASFA uitrekenen wat je tolkosten zullen zijn.
Welke mogelijkheden zijn er om de péage te betalen?
Je kan de tol op meerdere manieren betalen. Je kan contant, met een creditcard of met een tolbadge betalen. Bij de grote tolpoorten zijn er altijd wel poorten die bemand zijn, maar er zijn ook steeds meer tolpoorten volledig geautomatiseerd.
Onze tip: de wachtrijen voor de tolpoorten kunnen behoorlijk oplopen en het is aan te raden om zowel contant geld als een creditcard bij de hand te hebben zodat je voor de kortere rij kan kiezen.
Met contant geld
Om contant te betalen bij een tolpoort ga je naar de rij waarop het bord met contant geld wordt aangegeven. Vaak is dit in de vorm van een pictogram van een poppetje, maar het kan ook een pictogram van een mand met muntjes zijn. In het laatste geval zal je bij een onbemande tolpoort terechtkomen waar je de centen in een soort automatische kassa moet steken voor je verder rijdt.
Met een creditcard
De tolpoorten waar je met creditcard kan betalen staan aangeduid met het opschrift CB, wat staat voor cartes bancaires, of met een pictogram van een hand met daarin een kaart. Houd er wel rekening mee dat niet elke creditcard geaccepteerd wordt. Een Mastercard en Visakaart worden altijd geaccepteerd en kaarten van American Express, CB, GR Total, Shell, Esso en Eurototal meestal ook. Andere kaarten worden niet aangenomen.
Heb je een kaart die contactloos kan betalen, dan kan je tegenwoordig ook voor deze optie kiezen bij de meeste péages en indien het over een bedrag gaat onder de 50 euro.
Met een tolbadge
Je kan er ook voor kiezen om met een tolbadge te betalen. Hieronder geven we je alle informatie over hoe dat precies werkt.
Met een tolbadge betalen
De tolbadge
Het is ook mogelijk om met een speciaal vignet, de Liber-T badge, de péage te betalen. Met de tolbadge kan je bij de tolhuisjes met een oranje ‘T’ aanschuiven en vervolgens bijna meteen doorrijden. Daardoor hoef je bijna niet meer in de file te staan voor de tolpoorten en vermindert je wachttijd aanzienlijk.
Hoe het werkt
Je plakt het vignet op de voorruit van je auto en dat wordt bij de tolpoort gescand. Het stoplicht springt op groen en daarna kan je doorrijden. Je krijgt vervolgens een factuur toegestuurd met de kosten van de tol die je nog moet betalen.
De Liber-T badge werkt op vrijwel alle snelwegen en de tolbruggen van het Viaduct van Milau, de brug van Normandië, de brug van Île de Ré en de brug van Tancarville. Daarnaast kan je de badge ook gebruiken bij een groot aantal parkeergarages en parkeerterreinen.
Waar kan je een tolbadge kopen?
Je koopt de tolbadge voor je reis bij een tankstation in Frankrijk, bij een Carrefour of via een pechhulpdienst als VAB, Touring of ANWB. Je kan de badge ook op de website van Bip&Go kopen, de maatschappij van de tolvignetten.
Hoeveel kost een tolbadge?
ANWB
Bij de ANWB en Touring is het niet mogelijk om een badge voor enkel Frankrijk aan te schaffen. Er is slechts één badge beschikbaar voor zowel Frankrijk, Spanje als Portugal. Bij de ANWB betaal je 17,95 euro als lid en 19,95 euro als niet-lid voor de badge. Daarbij komt 2,50 euro per maand gebruik bovenop. Daarnaast is er ook een badge die ook geldig is voor Italië. Die kost respectievelijk 21,95 euro of 23,95 euro.
Touring
Bij Touring betaal je amper 4 euro voor de badge voor Frankrijk, Spanje en Portugal en 10 euro voor de badge voor Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. Daarbij komt nog 1,70 euro per maand gebruik in Frankrijk en 2,40 euro per maand gebruik in Spanje, Portugal en Italië.
Bip&Go
De tolbadge kost bij Bip&Go kost eenmalig 10 euro en je betaalt nog eens 10 euro verzendkosten.
VAB
Bij de VAB kost de badge 20 euro voor leden en 23 euro voor niet-leden inclusief verzendkosten of respectievelijk 15 euro en 18 euro als je de badge in een ophaalpunt afhaalt. Daarnaast betaal je nog eens 1,70 euro per maand dat je de badge gebruikt. Wanneer je ook in Spanje gaat rijden betaal je 2,50 euro per maand gebruik.
In de maanden dat je de badge niet gebruikt hoef je vanzelfsprekend ook niet te betalen. Als je echter een periode van 12 achtereenvolgende maanden de pas niet hebt gebruikt, krijg je in de 13e maand alsnog een factuur van 10 euro opgestuurd. Je kan je badge dus wel het beste minstens één keer per jaar gebruiken.
Tip: Wanneer je de tolbadge niet gebruikt, plaats deze dan in het meegeleverde zakje. Zo zal de tolbadge ook niet geactiveerd worden wanneer dit niet nodig is.
Opgelet voor tol op de A79 snelweg - La Bourbonnaise
Flux libre op de A79 tussen Digoin en Montmarault
- Let op als je de nieuwe snelweg tussen Digoin en Montmarault, de tol op de A79 wordt volledig automatisch geïnd, je dient niet meer te stoppen aan de tolhuisjes.
- Camera's scannen volledig automatisch de nummerplaten en op basis hiervan wordt de tol berekend.
- De tolbedrag wordt automatisch van je bankrekening afgeschreven, je dient wel over een elektronische tolbadge te beschikken in de wagen.
- Wat te doen als je geen tolbadge hebt? Je dient je via deze website te registeren, dit kan vanaf 1 dag voor je passage tot 3 dagen na je passage op de A79.
- Of je kan betalen binnen de 72 uur aan de betaalautomaten die je kan vinden langs de A79.
- Wat als ik niets doe? Dan kan je een boete ontvangen tot € 375.
Vermijd de péage op de Routes Nationales
Je kan er uiteraard ook voor kiezen om zoveel mogelijk tolwegen te vermijden. Je neemt dan best de routes nationales als alternatief. Houdt er wel rekening mee dat je via deze wegen langer onderweg zal zijn (snelheidsbeperkingen, vrachtverkeer) en wellicht ook meer kilometers zal afleggen waardoor je brandstofkosten weer verhogen. Daarnaast kan je malchance hebben en door een lage-emissiezone, en dus nog een Crit’Air-milieuvignet bestellen.
Nadelen van de Routes Nationales
- Je moet op de Routes Nationales langzamer rijden en je zal ook veel dorpskernen passeren. Wanneer je heel erg graag de péage wil vermijden is het aan te raden om wel een dag of twee extra in te plannen voor je route, want je zal minder grote afstanden per keer afleggen.
- Daarnaast zal je vaak ook meer kosten aan brandstof kwijt zijn omdat je langer onderweg bent en veel vaker zal moeten afremmen en versnellen.
- Je moet er ook rekening mee houden dat je vaak een milieusticker moet aanschaffen om door grote steden te rijden. Dat is een extra kost die je niet moet betalen als je de snelwegen neemt.
Voordelen van de Routes Nationales
- Een voordeel is wel dat de benzine bij dorpjes heel wat goedkoper is dan bij tankstations naast de snelweg. Soms betaal je dan zelfs zo’n 0,20 of 0,30 euro minder per liter dan wanneer je naast de snelweg tankt. De extra brandstofkosten worden op die manier wel deels gecompenseerd.
- Een ander voordeel van de binnenwegen is dat je zo langs prachtige landschappen en gezellige dorpscentra komt waar je anders nooit langsgereden zou zijn. De binnenwegen zijn dan ook perfect voor een toeristische route naar je bestemming. Wanneer je onderweg een korte pauze inlast, heb je gegarandeerd een beter uitzicht dan vanop de parkeerplaatsen naast de snelweg.
- Als je vooral de binnenwegen wil nemen om de vele files te vermijden, moet je er wel rekening mee houden dat je op de zwarte zaterdagen ook in het binnenland vaak met grote druktes te maken zal krijgen.
De beste manier om die files op zwarte zaterdagen te vermijden is door simpelweg wat vroeger of later te vertrekken.
Tolvrije snelwegen in Frankrijk
Er zijn ook een aantal snelwegen in Frankrijk waar je geen tol hoeft te betalen
- Zo is de A31 vanaf Luxemburg naar Nancy tolvrij. Wanneer je naar het zuiden gaat, is het dan ook aan te raden om via Luxemburg te rijden om in ieder geval een deel van de péage te omzeilen. Bovendien kan je in Luxemburg goedkoop tanken.
- Daarnaast is de A20 bij Limoges ook een deel vrij van péage.
- Ook de A75 tussen Clermont-Ferrand en Béziers is, op het Viaduct van Millau na, ook tolvrij. Die route is dan ook een stuk goedkoper als je naar het zuiden wil dan wanneer je de Route du Soleil via Lyon neemt.
Ooit al gehoord van de salamitechniek
De "salami-techniek" verwijst naar een bepaalde tactiek die wordt gebruikt door sommige tolwegenbedrijven in Frankrijk, waarbij de tolkosten geleidelijk worden verhoogd in kleine, onopvallende stappen. De term "salami-techniek" is afgeleid van het idee dat de tolkosten als plakjes salami worden verhoogd, waarbij elk plakje zo dun is dat het nauwelijks merkbaar is.
Door de kosten op deze manier te verhogen, hopen de tolwegenbedrijven dat automobilisten de veranderingen niet opmerken of er minder weerstand tegen bieden. Uiteraard passen niet alle tolwegen in Frankrijk deze techniek toe. Tarieven en prijsverhogingen kunnen variëren afhankelijk van het specifieke tolwegenbedrijf en de tolweg.
Verkeersregels Frankrijk
- De verkeersregels in Frankrijk zijn vrijwel identiek met de regels van België en Nederland.
- Wel moet je er op letten dat je geen radarmelders op je navigatie mag gebruiken en deze uit dient te zetten tijdens je autovakantie door Normandië.
- Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben.
- Reflecterende veiligheidsvestjes zijn verplicht, zowel voor bestuurder als voor alle inzittenden (bestel ze zeker hier online).
- Heel belangrijk om weten, het milieuvignet Crit'Air kan je via de officiële website of in het Nederlands via deze link.
Er zijn momenteel al 40 steden die een milieuvignet eisen om in de stad te rijden. Oude diesel- en benzinewagens worden al geweerd in sommige steden zoals Parijs. Bestel je milieuvignet hier online.
FAQ: veelgestelde vragen péage Frankrijk
Welke betalingsmethoden zijn er bij de péage?
Je kan contant, met een creditcard of met een tolbadge betalen.
Tijdens een paar trajecten (echter wel een zeer beperkt aantal) kan je bij de automaten enkel betalen met creditcard of télépéage. Dat betekent dus niet met contant geld en ook niet met een Belgische bankkaart. Een voorbeeld van zo'n péage vind je van de A63 (van Irun naar Bordeaux). Indien je ter plaatse een probleem hebt en enkel cash of je bankkaart bij hebt, kan je via de intercom hulp vragen.
Tip: Wil je contant betalen? Kies dan voor een poort met betaalautomaat en niet voor de bemande tolpoorten, want die laatste gaan het meest langzaam van al.
Hoeveel zal het mij ongeveer kosten aan tol en brandstof om naar Frankrijk te rijden?
Tip: met de ANWB routeplanner kan je van te voren als eens uitrekenen hoe veel je kosten ongeveer zullen zijn voor brandstof en tol. De tol wordt berekend voor categorie 1 (Personenauto’s, busjes en campers tot 2 meter hoog).
Hoe weet ik welk type voertuig ik heb?
Hierover lees je alles in puntje 2 in dit artikel 'Hoeveel kost de péage?'. De kosten verschillen per klasse voertuig, er zijn 5 klassen.
Tip: Ga je op reis met een camper, hou dan een oogje in het zeil bij de automatische tolpoorten, want het gebeurt wel eens dat de categorie-indeling daar fout loopt. Indien mogelijk, kies je dus best voor een bemand tolpoortje, maar vaak zijn deze er niet meer en kan je zelf het bedrag en de categorie controleren. Bij problemen, kan je hulp vragen via de intercom.
Wat met auto's of busjes die dienen als gehandicaptenvervoer?
Auto's of busjes die tot categorie 2 behoren, maar dienen als gehandicaptenvervoer (aantoonbaar met kentekenbewijs of rijbewijs) worden gerekend onder categorie 1. Zorg ook dat je je Europese gehandicaptenkaart kan laten zien. Campers met een toegestane maximummassa van max. 3500 kg behoren wel altijd tot categorie 3.
Ik heb een dakkoffer (of andere accessoire), moet ik hiervoor extra tol betalen?
Accessoires zoals een dakkoffer hebben geen invloed op de berekening van je tol. Ook bij de automatische tolpoorten hoef je je hier geen zorgen over te maken. Toch een probleem met fout tarief? Vraag hulp via de intercom of je kan je geld achteraf terugvorderen bij de tolmaatschappij in kwestie (contactgegevens vind je op het ticket, bewaar dit goed en stuur het mee als bewijs naar de tolmaatschappij).
Download onze gratis reisgidsen Frankrijk
Wil jij ook graag Frankrijk zo goed mogelijk verkennen? Dat kan! Download onze gratis reisgidsen en mis niets van je verblijf!
Normandië | Bourgogne | Ardèche & Drôme | Bretagne | Corsica | Provence | Loire | Lyon | Zuidwest-Frankrijk | Occitanië | Champagnestreek | Côte d'Azur en Marseille | Dordogne | Elzas en de Vogezen | Noord-Frankrijk | Franse Alpen | Baai van de Somme | Parijs |
---|
| | | | | | | | | | | | | | | | | |
Op reis naar Frankrijk? Ben je nog op zoek naar inspiratie voor je autovakantie? Download dan ook zeker onze rondreizen en uitgestippelde wandelingen, zo mis je niets van het prachtige land. Bekijk ons volledige aanbod rondreizen in Frankrijk.