Wat is de beste route naar Italië? Tol, tanken, etappehotels & info
Wat is de beste en snelste route naar Italië met de wagen of camper?
Italië is een populaire vakantiebestemming en veel toeristen kiezen ervoor om de Laars met de auto te verkennen. Maar wat is nu de beste route om Italië te bereiken?
Welke route je het beste neemt, hangt natuurlijk af van je startpunt en je bestemming. Vanuit België rijden de meeste toeristen via Frankrijk of Zwitserland, terwijl Nederlanders door Duitsland en Zwitserland of Oostenrijk rijden. We hebben de beste routes naar Italië hieronder voor je op een rijtje gezet.
Inhoud artikel
Op reis naar Italië? Download dan ook zeker onze rondreizen en uitgestippelde wandelingen, zo mis je niets van het prachtige land. Bekijk ons volledige aanbod routes in Italië.
Vanuit België via Frankrijk naar Italië
Via Frankrijk naar Italië rijden is vooral aan te raden wanneer je in het westen of zuidwesten van Italië wil verblijven, bijvoorbeeld in Turijn, Genua, Pisa of Florence.
De populairste route vanuit België naar Italië gaat via Frankrijk. Je rijdt dan, ongeacht van waar je de grens tussen België en Frankrijk oversteekt, eerst naar Reims en daarna richting Dijon. Je hebt twee mogelijkheden om Dijon te bereiken.
- Dat kan via de A26 langs Troyes en vervolgens de A5 en de A31 naar Dijon
- Je kan ook binnendoor rijden via de N44, N4 en N67.
Vanaf Dijon heb je opnieuw twee opties.
- Je kan vervolgens over de A39 naar Bourg-en-Bresse rijden vanwaar je de A40 naar Chamonix neemt. Daar steek je via de Mont Blanc-tunnel de grens met Italië over.
- Je kan vanuit Dijon ook de Route du Soleil nemen en de A6 naar Lyon volgen. Daar rijd je over de A43 naar Chambéry en Modane. Je steekt de grens met Italië dan over bij de Fréjus-tunnel. (dit zou op drukke dagen de snelste route moeten zijn)
Kaartje met route van België via Frankrijk naar Italië
Vanuit België via Luxemburg, Frankrijk & Zwitserland naar Italië
Rijd via Zwitserland naar Italië wanneer je op vakantie gaat naar het westen van Italië, zoals Toscane en Firenze, of naar het midden van Italië, zoals het Lago Maggiore, het Comomeer en Milaan. Ook wanneer je aan de zuidkant van het Gardameer zal verblijven, is de route langs Zwitserland aan te raden.
Vanuit België kan je ook via Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland naar Italië rijden. Deze route is iets korter en als er geen file staat bij de Gotthardtunnel (geen tol te betalen, filegevoelig) ben je er ook sneller.
- Je rijdt dan eerst naar de stad Luxemburg waar je de grens oversteekt met Frankrijk om naar Metz te rijden. Afhankelijk van je vertrekpunt kan het ook sneller zijn om meteen naar Metz te rijden zonder Luxemburg te doorkruisen.
- Vanaf Metz rijd je dan over de A4 naar Strasbourg waar je de A35 naar Mulhouse neemt.
- Je steekt de grens met Zwitserland over bij Basel.
- Vanaf Basel rijd je vervolgens over de A2 naar Lucerne waar je doorrijdt naar Göschenen.
- Daar kan je kiezen of je door de Gotthardtunnel of via de Gotthardpas naar Airolo wil rijden.
- Daarna rijd je over de A2 naar Lugano.
Kaartje met route van België via Luxemburg, Frankrijk & Zwitserland naar Italië
Vanuit België via Luxemburg, Duitsland & Zwitserland naar Italië
Rijd via Zwitserland naar Italië wanneer je op vakantie gaat naar het westen van Italië, zoals Toscane en Firenze, of naar het midden van Italië, zoals het Lago Maggiore, het Comomeer en Milaan. Ook wanneer je aan de zuidkant van het Gardameer zal verblijven, is de route langs Zwitserland aan te raden.
Een laatste route vanuit België gaat via Luxemburg door Duitsland en Zwitserland. Deze route is iets langer dan de andere twee routes, maar in Duitsland kan je in het algemeen wel sneller rijden op de autosnelwegen. Op zich zou dit ook de goedkoopste route naar Italië moeten zijn.
- Je rijdt eerst naar de stad Luxemburg waar je de A8 neemt richting Saarbrücken.
- Daar rijd je verder naar Karlsruhe.
- Je vervolgt je weg via de A5 langs Baden-Baden, Offenburg en Freiburg-im-Breisgau richting Basel om de grens met Zwitserland over te steken.
- Je rijdt daarna verder naar Göschenen waar je ofwel door de Gotthardtunnel ofwel via de Gotthardpas kan rijden.
- Daarna steek je bij Lugano de grens met Italië over.
Kaartje met route van België via Luxemburg, Duitsland & Zwitserland naar Italië
Vanuit Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië
Wanneer je naar het oosten van Italië op vakantie gaat, bijvoorbeeld in de buurt van Venetië of Bologna, rijd je het beste via Oostenrijk. Ook wanneer je aan de noordkant van het Gardameer verblijft, is dit vaak de snelste route.
Vanuit Nederland kan je verschillende routes nemen naar Italië die via Oostenrijk passeren. Je steekt de grens met Duitsland het beste over bij Arnhem of Venlo, afhankelijk van waar je woont. Hieronder lijsten we de drie beste routes op:
4.1. Rechtsrheinisch-route
Bij Arnhem sla je af op de A3 richting Keulen, Frankfurt en Würzburg. In Würzburg heb je twee opties:
- Je kan vervolgens via de A7 en de A8 naar München rijden waar je via de A93 of via de A95 de grens met Oostenrijk kan oversteken richting Innsbruck. Vanaf Innsbruck ga je verder richting Bozen via de Brennerpas.
- Vanuit Würzburg kan je er echter ook voor kiezen om de A7 te blijven volgen naar Ulm en Kempten om daar vervolgens de grens met Oostenrijk over te steken. Je rijdt daarna via de Fernpass naar Italië.
Kaartje met route van Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië (Rechtsrheinisch-route)
4.2. Sauerland-route
Met de Sauerlandroute vermijd je de drukte rond Essen, Düsseldorf, Keulen en Bonn. Deze route via Dortmund is mooier dan de route via Keulen, maar het wegdek ligt er wel iets slechter bij.
- Je rijdt eerst over de A3 en A2 naar Dortmund
- Daarna neem je de A45 naar Frankfurt.
- Vanaf Frankfurt rijd je weer door naar Würzburg waar je de Rechtsrheinisch-route verder volgt. Je kan er dus kiezen om via Innsbruck en de Brennerpas te rijden of via Ulm en de Fernpass naar Italië te gaan.
Kaartje met route van Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië (Sauerland-route)
4.3. Linksrheinisch-route
De derde optie is de beste wanneer je uit het zuidelijke deel van Nederland vertrekt of wanneer je de grotere steden Keulen en Frankfurt wil vermijden.
- Bij deze route steek je bij Venlo de grens over
- Je rijdt daarna via de A61 richting Koblenz
- Daar neem je de A6 naar Karlsruhe
In Karlsruhe heb je twee keuzes:
- Ofwel rijd je over de A8 via Stuttgart naar Ulm. Daar ga je via Kempten om vervolgens de grens met Italië over te steken bij de Fernpass.
- Je kan er ook voor kiezen om op de A8 door te rijden naar München. Je rijdt dan verder naar Innsbruck en de Brennerpas.
Kaartje met route van Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië (Linksrheinisch-route)
Vanuit Nederland via Duitsland en Zwitserland naar Italië
Rijd via Zwitserland naar Italië wanneer je op vakantie gaat naar het westen van Italië, zoals Toscane en Firenze, of naar het midden van Italië, zoals het Lago Maggiore, het Comomeer en Milaan. Ook wanneer je aan de zuidkant van het Gardameer zal verblijven, is de route langs Zwitserland aan te raden.
Vanuit Nederland is er eigenlijk maar één route die je langs Zwitserland brengt. Je neemt dan grotendeels de Linksrheinisch-route door Duitsland.
- Eerst steek je de grens over bij Venlo om daarna over de A61 richting Koblenz te rijden.
- Je neemt dan de A6 naar Karlsruhe
- Daarna ga je verder in zuidelijke richting over de A5 naar Freiburg im Breisgau en Basel.
- Vanaf Basel neem je dezelfde route die je vanuit België zou nemen om via Zwitserland naar Italië te gaan. Bij Göschenen kies je voor de Gotthardtunnel of de Gotthardpas
- Je steekt bij Lugano de grens met Italië over.
Kaartje met route van Nederland via Duitsland en Zwitserland naar Italië
Vanuit Nederland via Frankrijk naar Italië
Via Frankrijk naar Italië rijden is vooral aan te raden wanneer je in het westen of zuidwesten van Italië wil verblijven, bijvoorbeeld in Turijn, Genua, Pisa of Florence.
Je kan vanuit Nederland ook via Frankrijk naar Italië rijden. De afstand is vergelijkbaar met de routes via Zwitserland en Oostenrijk, maar als je dicht bij de Belgische grens woont, kan deze route sneller zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Rijd eerst naar Brussel en daarna naar Reims en Dijon
- Rijd via Luik en Luxemburg naar Metz en rijd vanaf daar via Nancy naar Dijon.
In Dijon heb je opnieuw twee mogelijkheden:
- Vervolg je weg over de A39 naar Bourg-en-Bresse en de A40 naar Chamonix waar je door de Mont Blanc-tunnel de grens met Italië oversteekt.
- Je kan ook via Lyon over de A43 naar Modane rijden om daarna door de Fréjus-tunnel te gaan.
Kaartje met route van Nederland via Frankrijk naar Italië
Onze 5 favoriete etappe hotels langs de route
Wanneer je je reis naar Kroatië in tweeën splitst, kan je het beste overnachten in Duitsland of Oostenrijk. Tussen Nürnberg en München heb je keuze uit heel wat leuke en voordelige overnachtingen. Ook in Oostenrijk zijn er heel wat hotels te vinden tussen Salzburg en Villach.
Onze tip: we raden niet aan om te overnachten tussen München en Salzburg omdat de prijzen in die regio een stuk hoger liggen.
Even voorbij Nürnberg vind je in het centrum van Kipfenberg het hotel Gästezimmer zum Limes. Dit gasthof is kindvriendelijk en je mag huisdieren meenemen. Je kan er ook parkeren en er is gratis wifi. Meer info en prijzen
Iets verderop kan je bij Ingolstadt in hotel Roomreich. Het hotel is heel modern en de service wordt erg goed beoordeeld. Kinderen zijn welkom, maar huisdieren zijn niet toegelaten. Er is parkeerplaats en gratis wifi voorzien. Meer info en prijzen
Wanneer je een beetje van de route afwijkt en bij Passau de grens met Oostenrijk oversteekt, kan je verblijven in het hotel Residenz Passau. Dit 4-sterrenhotel ligt in het hart van het historisch centrum aan de oevers van de Donau en is gevestigd in een 15e-eeuws gebouw. Meer info en prijzen
In Oostenrijk kan je op het 1000-kilometerpunt overnachten in Bio-Bauernhof Rettenbachgut, een biologische boerderij op 2 km van het centrum van Werfen. Je slaapt in een gerenoveerde boerderij van meer dan 900 jaar oud. Kinderen kunnen zich uitleven in de speeltuin en er is ook een grote tuin met een prachtig uitzicht op de bergen. Meer info en prijzen
Nog een stuk verderop vind je bij het Oostenrijkse Kamering de bed & breakfast Haus Kathan. Deze bed & breakfast van Nederlandse eigenaren is ook een uitstekende optie. Er is gratis parkeergelegenheid en gratis wifi voorzien. Voor de kinderen is er een speelplaats en ook een spelletjeskamer. Meer info en prijzen
Tips: rijden via Frankrijk
8.1. Wegenvignet en tol
Het voordeel van Frankrijk is dat je geen vignet hoeft aan te vragen om er te kunnen rijden, maar je zal er wel verschillende keren tol moeten betalen. Die bedragen kunnen soms hoog oplopen. Als je de tijd hebt om via regionale wegen te rijden, kan je die tolwegen wel vermijden. Bekijk hier meer over tol en vignetten
8.2. Tanken
Brandstofprijzen in Frankrijk schommelen rond de Belgische en Nederlandse prijzen. Bekijk hier de actuele brandstofprijzen
8.3. Tunnels
Om vanuit Frankrijk naar Italië te rijden, kan je via twee tunnels de grens met Italië oversteken: via de Mont Blanc-tunnel bij Chamonix richting Aosta of via de Fréjustunnel bij Modane richting Turijn.
- De Mont Blanc-tunnel is een smalle tunnel waar vrachtwagens in konvooien door de tunnel rijden. Het gewone verkeer valt dan telkens enkele minuten stil. Het voordeel is wel dat je hier door een prachtig stuk van de Franse Alpen rijdt.
- De Fréjus-tunnel ligt nog iets zuidelijker. Je bereikt de tunnel via de populaire Route du Soleil. Het is daarom goed mogelijk dat je hier in het hoogseizoen in de file moet staan. Hier hoef je wel niet op de vrachtwagens te wachten.
Beide tunnels zijn toltunnels. Je betaalt 43,50 euro voor een enkele rit door de tunnel en 54,30 euro voor een retourticket, maar je moet dan wel binnen de zeven dagen terugkeren. Meer info hier
Als je de tunnels wil vermijden, kan je de grens ook nog zuidelijker oversteken oversteken bij Nice. Je moet dan wel even aanschuiven bij de douane.
Tips: rijden via Duitsland
9.1. Wegenvignet
In Duitsland heb je geen vignet nodig voor op de weg, maar om in de meeste grote steden te mogen rijden, heb je wel een milieusticker nodig. Hou daar rekening mee wanneer je van plan bent om in een Duitse stad te stoppen of er te overnachten. Meer over milieusticker in Duitsland
9.2. Tanken in Duitsland
In Duitsland zijn veel tankstations te vinden langs de snelwegen en grote wegen. Langs de Autobahn zijn de meeste tankstations dag en nacht open, maar kleinere tankstations in dorpen zijn meestal open van 08:00 tot 20:00. Houd er rekening mee dat brandstofprijzen erg kunnen schommelen.
Tankstations die iets verder van de Autobahn liggen, zijn vaak goedkoper dan de stations die aan de snelwegen liggen. Tanken in Duitsland is over het algemeen goedkoper dan in Nederland of België, maar duurder dan tanken in Oostenrijk. Bekijk hier de actuele brandstofprijzen.
9.3. Knelpunten
Op de routes naar Italië kunnen in Duitsland op drukke dagen lange files ontstaan. Vooral zaterdagen in het hoogseizoen zijn druk. De belangrijkste knelpunten liggen vooral op de A3, A9 en A8 tussen Frankfurt, Nuremberg, München en Stuttgart.
- De ring van München is het belangrijkste knelpunt.
- Ook het stuk tussen Kempten en Füssen om de grens met Oostenrijk over te steken kan druk worden.
- Richting Zwitserland ontstaan af en toe files op de A5 tussen Karlsruhe en Basel.
Tips: rijden via Oostenrijk
10.1. Wegenvignet
Om door Oostenrijk te rijden heb je een Autobahnvignet nodig. Je moet het vignet duidelijk zichtbaar achter de voorruit te plakken. Je hebt de sticker nodig om gebruik te mogen maken van de snelwegen en sommige autowegen. Er zijn 3 soorten vignetten beschikbaar voor Oostenrijk.
- Het eerste is een vignet voor 10 dagen. Duurt je vakantie in Italië minder dan 10 dagen, dan heb je genoeg aan 1 vignet voor zowel de heen- als terugreis.
- Er bestaat ook een vignet voor 2 maanden. We raden je aan om dit vignet enkel te kopen wanneer je langer dan 20 dagen in Italië wil verblijven. Als dat niet zo is, koop je beter 2 losse 10-dagenvignetten.
- Als derde is er ook nog een vignet voor een periode van 1 jaar beschikbaar als je van plan bent om meerdere malen door Oostenrijk te rijden.
De vignetten voor Oostenrijk kan je verkrijgen bij de grensovergang met Oostenrijk, bij tankstations in het land en bij sommige tankstations langs de Duitse Autobahn richting Oostenrijk. Actuele prijzen van de vignetten kan je hier vinden.
10.2. Knelpunten
- De knelpunten in Oostenrijk liggen rond Innsbruck op de A12 en A13 net voor de Brennerpas.
- Ook voor de Fernpas en richting Innsbruck kan het druk worden.
- Er zijn ook vaak files op de A10 bij Salzburg en Villach richting Udine in Italië.
10.3. De grens oversteken met Italië
De Brennerpas en de Fernpas zijn de belangrijkste routes in Oostenrijk. Beide routes zijn druk, maar je passeert wel prachtige landschappen. Voor de Brennerpas betaal je wel 9 euro tol.
Tips: rijden via Zwitserland
11.1. Wegenvignet
Om door Zwitserland te rijden heb je ook een tolvignet nodig. Het vignet is geldig voor een jaar en je kan er dus meerdere keren door Zwitserland meer rijden. Je kan het vignet ter plekke in een tankstation kopen voor 38,50€. Meer info hier
11.2. Tanken in Zwitserland
Zwitserland is een duur land, zowel voor eten en drinken als voor benzine.
11.3. Knelpunten
Het grootste knelpunt in Zwitserland bevindt zich op de A2 van Basel naar Como en dan voornamelijk bij de Gotthardtunnel. De wachttijd kan al snel oplopen tot één of twee uur. We raden je daarom aan om vroeg in de ochtend of laat in de avond door de tunnel te rijden. Het voordeel van de Gotthardtunnel is wel dat ze tolvrij is.
11.4. De Gotthardpas
Een alternatief voor de tunnel is de Gotthardpas. Deze pas is van mei tot oktober open, maar afhankelijk van de weersomstandigheden kan de pas ook pas later geopend worden. Als er geen file staat bij de tunnel doe je er een uur langer over, maar als er file staat bij de Gotthardtunnel ben je sneller via de Gotthardpas. Bovendien heb je ook een indrukwekkend uitzicht op bergtoppen en watervallen.
11.5. Alternatieven voor de Gotthardtunnel
- Een andere alternatieve route is via de San Bernardinopas. Die pas ligt iets oostelijker van de Gotthardtunnel. Je neemt dan in Basel de A3 en daarna de A13 naar Lugano. Je bent wel iets langer onderweg en ook deze route wordt niet gespaard van files.
- Wanneer je je vakantie aan het (noordelijke gedeelte van het) Comomeer doorbrengt, kan je ook via de Splügenpas rijden. Deze pas ligt een stukje hoger op de A13, boven de San Bernardino-pas.
- Een minder bekende route gaat via de Simplonpas ten westen van de Gotthardtunnel. Voor deze pas rijd je via Bern over de A12 naar Vevey en vervolgens over de A9 naar Martigney en Brig. Na de pas rij je de grens met Italië over richting Lago Maggiore.
Veelgestelde vragen: FAQ naar Italië reizen met de auto
12.1. Heb ik een bepaald vignet nodig om landen binnen te mogen?
Je hebt een vignet nodig om door Zwitserland en Oostenrijk te mogen reizen. Dit is verplicht.
12.2. Hoe werkt zo'n vignet?
12.3. Waar en wanneer kan ik een vignet kopen?
- Koop je vignet het best voor je grenzen passeert.
- Het vignet moet op je voorruit geplakt zijn en indien je op reis gaat met een caravan, moet je ook voor je caravan een speciaal vignet voorzien.
- Je kan zo'n vignet ter plaatse kopen aan de grenzen of in postkantoor of tankstations over de grens. Het makkelijkst is om je sticker op voorhand te kopen en dat kan bij de ANWB of de ASFiNAG voor Oostenrijk.
- Je kan tegenwoordig ook online via de webshop van AFiNAG of via een app genaamd 'Unterwegs' een digitaal tolvignet kopen. Dit is natuurlijk erg handig. Hou er wel rekening mee dat je zo'n digitale vignet ten minste 18 dagen voor gebruik moet kopen en dat je dit dus ook niet ter plaatse nog kan regelen. Unterwegs is beschikbaar via Google Play en de App Store.
- Je kan het in het Nederlands via deze website doen.
12.4. Hoe kan ik file bij tunnels vermijden of omzeilen?
Om Italië te bereiken moet je nu eenmaal een tunnel door of een pas over, dit valt helaas niet te vermijden. Maar soms kan je wel de urenlange files omzeilen en dat doe je met onze tips natuurlijk!
Brennerpas
Als je via Oostenrijk naar Italië rijdt, zal je de Brennerpas moeten passeren. Dit is de makkelijkste route is, maar ook de drukste ‘pas’ van allemaal. Voor je de route mag nemen, moet je een vignet aanschaffen voor de Brennerpas. Deze pas kan je kopen bij de laatste 2 benzinestations in Duitsland (bij een Videomaut).
- Koop de digitale trajecttol: dit moet je op voorhand online aanschaffen via ASFiNAG. Je betaalt dan de tol, wat neerkomt op een kleine 10 euro, maar hierdoor zullen ze je kenteken opslaan.
- Eenmaal bij de Brennerpas aangekomen, kan je dan een speciale bypass nemen waar je geen toegang tot hebt met een gewone Brennerpas.
Gotthard-tunnel
Voor de Gotthard-tunnel is er helaas nog geen snelle fix, wel een paar tips:
- De belangrijkste tip is om niet op pad te gaat tijdens een heel drukke periode. Dan kan je je natuurlijk verwachten aan extra veel drukte. Bv. als de vakantie begint en vrijdagen en zaterdagen in het hoogseizoen.
- Probeer zo vroeg mogelijk bij de tunnel te zijn. Dat kan je doen door bijvoorbeeld te overnachten in het zuiden van Duitsland
- Tip: op drukke dagen loopt de filetijd enorm op. Je kan een rekensom maken om in te schatten hoe lang het zal duren: 1 kilometer file voor de tunnel, betekent ongeveer 10 minuten aanschuiven.
- Rekensom gedaan en de wachttijd loopt te hoog op? Dan kan je de omweg via de pas overwegen.
- Tip: als je je in de Gotthardtunnel bevindt, kan je een speciaal radiokanaal opzetten die de algemene regels en veiligheidsregels meedeelt.
12.5. Waar vind ik de beste actuele file- en verkeersinformatie?
De meeste (nieuwe) navigatiesystemen zijn vrij accuraat en geven goede file-informatie, maar je kan ook het zekere voor het onzekere nemen en op een andere manier de actuele files checken.
- De verkeersinformatie van de ANWB is erg betrouwbaar.
- Ook de website van de Autostrade geeft actuele informatie over de verkeerssituatie op de Italiaanse autowegen. (Je kan de taal veranderen naar Engels)
12.6. Tol betalen: aan welk tolpoortje moet ik aanschuiven?
Wanneer je tol moet betalen, kan er niet veel foutloze, je moet alleen zorgen dat je aan het juiste tolpoortje staat.
- Contant betalen: kies voor de rijstrook met een wit bord met munten en bankbiljetten afgebeeld.
- Een automatisch of je bemand tolpoortje: staat er een handje afgebeeld op het bord, dan is het tolpoortje bemand, anders moet je automatisch betalen.
- Met creditcard betalen: dat doe je bij de tolpoortjes waar een blauw bord boven hangt met het woord 'carte' op.
- Ik heb een tolbadge: heb je op voorhand een tolbadge aangeschaft, dan kan je meteen doorrijden via de rijstrook met een geel bord. Tip: dit kan je aanschaffen via de ANWB. Hierdoor word je geregistreerd en wordt het bedrag automatisch verrekend.
12.7. Mag ik in Italië overal rijden?
Als je in Italië rondrijdt, moet je je ogen openhouden, want er zijn zones in heel wat steden en dorpen die autovrij zijn. Als je er toch rijdt, dan mag je een fikse boete verwachten bij thuiskomst. De verbodsborden zijn eigenlijk wel duidelijk, maar toch kijken veel mensen ernaast doordat je bezig bent met het drukke verkeer en de Italiaanse heisa.
12.8. Kan ik een (tijdelijke) vergunning krijgen voor een 'zona traffico limitato'?
Mogelijk wel, maar dat kan alleen als:
- Je in het centrum woont
- Je in een hotel in het centrum verblijft
- Je wil parkeren in een parkeergarage in het centrum
- Je een invalidenparkeerkaart hebt
- Tip: verblijf je in een hotel in het centrum, dan moet je bij het inchecken je nummerplaat doorgeven. Het hotel moet jouw gegevens dan doorgeven aan de gemeentelijke politie om een ontheffing te bekomen. Hetzelfde voor de eigenaar van de parkeergarage.
- Tip: leg voor de zekerheid bijvoorbeeld de hotelrekening of parkeerkaartje als bewijs, want je weet maar nooit...
12.9. Hoe snel mag ik rijden in Italië?
Op de Italiaanse snelwegen mag je over het algemeen 130 kilometer per uur rijden. Let op: er zijn veel trajectcontroles in Italië, die herken je aan witte borden met 'Autovelux' of groene borden met 'Controllo Elettronico della Velocità'.
12.10. Kan ik zelf tanken in Italië?
Soms kan je je auto gewoon zelf voltanken, maar in heel wat Italiaanse dorpen is het gebruikelijk dat de pompbeheerder jouw auto tankt. Ondertussen kan je zelf genieten van een koffietje. Bekijk hier de actuele brandstofprijzen.
12.11. Wanneer moet ik naar Italië rijden met winterbanden?
Natuurlijk in de zomer niet, horen we je denken, maar het is ook echt belangrijk, want het is verboden om op winterbanden door Italië te rijden tussen 16 mei en 14 oktober. Specifieker gaat het over de volgende winterbanden:
- Winterbanden met de letter L; 120km/u
- Met de letter M; 130 km/u
- Met de letter N; 140 km/u
- Met de letter P; 150 km/u
- En met de letter Q; 160 km/u
Wie zich vergist en dit toch doet, kan een boete krijgen tussen de 400 en 1600 euro of je auto kan in beslag genomen worden. Vandaar dat we het toch even het vermelden waard vonden! :-)
12.12. Hoe zit het met boetes of verkeersovertredingen in Italië?
- Een parkeerboete krijg je thuis in de brievenbus.
- Ook een snelheidsovertreding zal je gewoon thuis toegestuurd krijgen. Dit kan soms pas na een lange tijd zijn.
- In Italië werken ze met een strafpuntensysteem voor het rijbewijs en jawel, dat geldt ook voor toeristen! Voor elke verkeersovertreding krijg je een aantal strafpunten en vanaf je een totaal van 20 strafpunten hebt bereikt, wordt je rijbewijs voor in beslag genomen. Dat kan voor 6 maanden tot 2 jaar.
Download onze gratis reisgidsen Italië
Wil jij ook graag Italië zo goed mogelijk verkennen? Dat kan! Download onze gratis reisgidsen en mis niets van je verblijf!
Toscane | Emilia-Romagna & Gardameer | Ligurië | Napels-Amalfikust | Puglia | Rome | Le Marche & Abruzzo | Dolomieten & Zuid-Tirol | Sardinië | Sicilië | Milaan |
---|
| | | | | | | | | | |
Op reis naar Italië? Nog op zoek naar inspiratie voor je autovakantie? Download dan ook zeker onze rondreizen en uitgestippelde wandelingen, zo mis je niets van het prachtige land. Bekijk ons volledige aanbod rondreizen in Italië.