Le Clos Lucé: bezoek het kasteel van Da Vinci in Amboise met voorrang tickets
Het kasteel van Cloux, beter bekend als Le Clos Luce, werd in 1471 gebouwd door Estienne le Loup, hofmeester van Lodewijk XI. Het bestaat uit twee gebouwen en een 8-hoekige toren met wenteltrap. De elegante façade van roze baksteen is typisch voor de 15de eeuw.
Het kasteel Le Clos Lucé ligt op 400 meter van het koninklijk kasteel van Amboise. Rond het kasteel bevindt zich een uitgestrekt park. Le Clos Lucé werd in 1490 aangekocht door Karel VIII en zou twee eeuwen lang het zomerverblijf van de Franse koningen zijn en tevens de laatste rustplaats van Leonardo Da Vinci.
Lees hier alles over ons bezoek, sla de wachtrij over en bestel je tickets online.
Tours & excursies boeken voor je vakantie in de Loirevallei
De mooiste plekjes en bezienswaardigheden in de Loirevallei bezoeken met een georganiseerde tour? Maak een daguitstap of ga mee met een lokale gids of boek een onvergetelijke tour in de Loirevallei. Bezoek ook de mooiste kastelen van de Loirestreek. Onze tip: sla de wachtrij over en bestel je tickets online. Er zijn soms wachtrijen van 1 uur of langer om een ticket te kopen te plaatse.
Tours worden uitgevoerd met erkende lokale gidsen, je kan annuleren tot 24u voor vertrek + je hebt een niet-tevreden-geld-terug garantie. Bekijk alle tours en mogelijkheden online.
Inhoud artikel
De galerij van Le Clos Lucé
Het bezoek aan het kasteel begint met het beklimmen van de wachttoren, het laatste overblijfsel uit de middeleeuwen, de tijd dat Le Clos Lucé een burcht was. In de middeleeuwen zette Estienne Ie Loup op de weergang een klein kanon neer, Couleuvrine genoemd, om de bevolking van Amboise in bedwang te houden. Deze daad van agressie viel echter niet in de smaak bij de koning en Le Loup viel in ongenade. In de renaissancetijd werd de weergang een galerij.
- De voorgevel van Le Clos Lucé, is opgetrokken uit roze baksteen en tufsteen.
- De sierlijke gotische kapel van bewerkt tufsteen dateert uit het eind van de 15de eeuw.
- Op de toren: een standbeeld van St. Sebastiaan, de patroonheilige van de boogschutters. Daaronder het Franse wapen, gedragen door twee engelen, met daarboven een helm waarop de koninklijke kroon rust.
- Rechts, in de nissen boven de lantaarn, de portretten van Karel VIII en Anna van Bretagne.
De slaapkamer van Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci hield ervan uit het raam van zijn kamer naar het koninklijk kasteel van zijn vriend Frans I te kijken. De tekening van dit prachtige uitzicht behoort thans tot de Windsor-collectie.
Hier woonde Leonardo da Vinci de laatste 3 jaar van zijn leven. Hij maakte er op 23 april 1519 zijn testament waarin hij zijn manuscripten, teken- en schetsboeken naliet aan zijn geliefde leerling Francesco Melzi. Hier stierf hij op 2 mei 1519 op 67-jarige leeftijd, na de laatste sacramenten te hebben ontvangen. De oude man had eindelijk het volmaakte licht leren kennen en voegde zich bij de ‘Maker van zoveel wonderschone dingen’. De overlevering dat Frans I aan zijn sterfbed aanwezig was, heeft enkele grote schilders geïnspireerd, onder wie Ingres (schilderij links van het bed).
- Fragment van gerestaureerde muurschilderingen, bloemdecor uit de 16e eeuw, blad van de berenklauw en voluten (krulvormige versieringen).
- Schoorsteen versierd met het Franse wapen en de keten van de orde van St. Michel.
- Hemelbed uit de renaissancetijd, versierd met houtsnijwerk waarop Chimaera, engeltjes en zeedieren voorkomen.
- Kleine Italiaanse kasten met geheime laatjes uit de 16e en 17e eeuw, waarvan er één is ingelegd met ivoor, ebbenhout en parelmoer.
- Een Aubusson-tapijt waarop een episode uit het leven van Esther is afgebeeld.
- Een bankje met houtsnijwerk van een salamander.
- In de vitrine een portret van de Heilige Catherina van Alexandrië, geschilderd door Bernardino Luini, leerling van Leonardo da Vinci. Enkele dagelijkse voorwerpen uit de Renaissance: een met parelmoer en ivoor ingeleg Christusbeeld uit de 16e eeuw, dat aan koningin Maria Stuart zou hebben toebehoord, een oud gietijzeren medaillon met de beeltenis van Frans I.
De slaapkamer van Margaretha van Navarra
Margaretha van Navarra (1492-1549) is de oudste zus van Frans I en wordt ook wel Margaretha van Angoulême, Margaretha van Alençon en soms ook Margaretha van Valois genoemd. Zij en haar broer Frans van Angoulême zijn een deel van hun kindertijd door hun moeder Louise van Savoye in het Clos Lucé opgevoed.
- Kamer van baksteen en natuursteen, met metselverbanden in strekse en kopse lagen. Op de terracotta vloertegels staat het cijfer van Margaretha van Angoulême afgedrukt.
- Op de glas-in-loodramen – met grisaille en verlevendigd met zilvergeel – die de van kruismonelen voorziene vensters opsieren, staan in het midden vier motieven volgens de klassieke kunst van de 16e eeuw, die een gevleugeld hoofd en een harnas, Liefde en Jaloezie voorstellen.
- Een hemelbed uit de vroege renaissance met motieven in de vorm van gevouwen servetten.
- Meubilair uit de renaissance.
- Aan de muur links twee offerschalen van geel koperwerk met knoppen (eind 16e eeuw).
- Links van het bed een wandtapijt uit Vlaanderen met koolbladvormen (van eind 15e, begin 16e eeuw), waarop verschillende jachttaferelen met denkbeeldige fabeldieren staan afgebeeld.
- Rechts van het bed een Italiaanse koffer in notenhout of "cassone" om persoonlijke spullen in op te bergen.
- Een historisch wandtapijt uit Oudenaarde van wol en zijde, uit de 16e eeuw, waarop de Slag bij Pavia (1525), de gevangenneming van Frans I, koning van Frankrijk, en de dood van maarschalk Jacques van Palisse staan afgebeeld.
- In een vitrine: een portret van Margaretha van Angoulême als kind, toegeschreven aan François Clouet. Enkele dagelijkse voorwerpen uit de renaissance: een leren sieradenkistje, een emaillen tweeluik dat een kruisiging voorstelt, een tinnen karaf en een oud gietijzeren medaillon van vóór 1500, waarop Louise van Savoye afgebeeld staat.
- Aardewerken schalen van Bernard Palissy en zeldzame, tinnen bokalen uit de 16e eeuw, Frans en Italiaans glaswerk uit de 15e en 16e eeuw.
- In de tweede vitrine bij de deur hangt een portret van Maximiliaan van Oostenrijk, grootvader van Karel V, geschilderd door Albrecht Dürer.
- Bij het verlaten van de werkkamer links de grote trap aflopen en op de begane grond links af-slaan naar de kapel.
De huiskapel van Anna van Bretagne
Eind 15de eeuw gaf koning Karel VIII opdracht tot de bouw van deze kapel voor zijn echtgenote, Anna van Bretagne. Ver van het rumoer van het hof van Amboise kwam de koningin, die haar kinderen op jonge leeftijd had verloren, hier ‘de meest smartelijke tranen plengen die een vrouw kan storten,’ aldus Commynes. Ook kwam ze hier bidden, haar getijdenboek in de hand, onder het in azuurblauw geschilderde, met sterren bezaaide ribgewelf.
- Het romaanse, in azuurblauw geschilderde en met sterren bezaaide ribgewelf.
- De sluitsteen: de drie lelies van het wapen van Frankrijk, omringd door de keten van Sint-Michiel, een door Lodewijk XI gestichte ridderorde.
- Vier fresco's van kunstenaars uit het atelier van Leonardo da Vinci, onder wie waarschijnlijk Francesco Melzi: links de Aankondiging, rechts een Maria-Tenhemelopneming, boven het altaar het Laatste Oordeel en boven de deur de Madonna van het Licht.
- De voeten van de Maagd steunen op een maansikkel. Ze wordt ''Virgo Lucis" genoemd. Misschien is daar het woord "Lucé" van afgeleid?
- "rondellen" glas-in-lood-ramen in zilvergele kleur waarop scènes uit het nieuwe testament en heiligenlevens staan afgebeeld (begin 16de eeuw) Rechts bij het binnenkomen, in de vitrine:
- Een polychroom houten beeld van Johannes, een 16de-eeuws albasten kunstvoorwerp uit Ierland en een evene-ens 16de-eeuwse houten madonna;
- Het gezicht van een monnik, uit hout gesneden, 15de-eeuws, met een heel zuivere gelaatsuitdrukking, een houten Aankondiging uit het einde van de 15de eeuw;
- Een 16de-eeuwse piëta, een kostbare miniatuur van Jean Fouquet, een beroemd kunstenaar, beschermeling van de vorsten, die de kroning van Maria uitbeeldt, en een zilveren reproductie van de Maria van Donatello, de grote Florentijnse beeldhouwer uit de renaissancetijd.
Het atelier van Leonardo da Vinci
500 jaar nadat hij in Frankrijk belandde werden de Ateliers van Leonardo da Vinci teruggevonden en hersteld naar de geest van een bottega uit de renaissance. In zijn ateliers bleef Leonardo da Vinci als schilder, ingenieur, architect, beeldhouder, organisator van bijzondere feesten onverdroten werken aan de grote koninklijke opdrachten. Tot zijn laatste adem is hij blijven werken aan drie van zijn belangrijkste doeken: La Joconda; De Maagd, kindje Jezus en Sint Anna en Johannes de Doper, om die toch maar te kunnen voltooien. Dit genie uit de renaissance nodigt u uit om samen met hem zijn ateliers te ontdekken.
Het atelier van Leonardo bestaat uit drie ruimte zoals in zijn "Bottega":
- Het schildersatelier
- De Maagd, kindje Jezus en Sint Anna en Johannes de Doper
- De schildersezel met toebehoren
- Het aanmaken van de kleuren op basis van pigmenten
- Verhoging waarop modellen poseerden
- De werktafels waarop de pigmenten werden bereid
- De laatste tekeningen van De Maagd, kindje Jezus en Sint Anna (1516-1519)
- Het beeldhouwersatelier
- Ontwerp van een bronzen paard voor Frans I
- Bakoven en gietgereedschap
- Tekenatelier
- Ontwerp van het Koninklijk Slot van Romorantin
- Trap met dubbele omwenteling
- Tekeningen van feesten en maskerades
- Maquette van de ingenieur
De bibliotheek en het curiositeitenkabinet
Het wetenschappelijke of natuurkundig kabinet met zijn persoonlijke bibliotheek en zijn manuscripten of codex, hoekmeters, wereldkaarten, meetinstrumenten, stillevens, fossielen, herbariums, enz.
Het werkkabinet of "studiolo"
Dankzij de virtuele technologie "Pepper ghost" of "optisch theater" kunt u de in scène gezette historische ontmoeting van 10 oktober 1517 tussen Leonardo da Vinci en de kardinaal van Aragon, als beroemde ambassadeur op reis door heel Europa. Leonardo da Vinci toont hem zijn drie meesterwerken, waaronder La Joconda, zijn anatomische tekeningen, zijn studies over water en de zondvloed evenals tekeningen van zijn talloze uitvindingen.
De grote renaissancezaal
Dit is de ontvangstzaal van Leonardo da Vinci waarin hij zijn bezoekers verwelkomde, onder wie Frans l, de aanzienlijken uit het koninkrijk, ambassadeurs en kunstenaars. De ambachtslieden van de Academie voor Beeldende Kunsten die op dezelfde manier als hun voorouders met hout, steen en glas-in-lood werkten, hebben hier de aankleding uit de 15e eeuw herschapen. Het spreekgestoelte, de kisten en de wandkleden zijn dezelfde als de bewoners van dit huis kenden. Al het meubilair komt uit de renaissancetijd.
- Rechts van de schoorsteen illustreert een fragment van een van de vroegste, 15e-eeuwse tapijten uit Doornik een episode uit het Roelantslied.
- Aan de muur, twee hellebaarden en een tinel, een soort bijl waarmee iemand zijn vijand in één klap kon doorklieven.
- In een nis een buste van Frans l in wapenrusting naar Vassé.
- Een Vlaams wandtapijt uit de 16e eeuw waarop een middeleeuwse molen staat afgebeeld, de bron van rijkdom voor de eigenaar, op het domein van een heerlijkheid.
- Spaanse renaissancestoelen, bekleed met leer uit Córdoba.
- Uitgesneden houten koffers uit de 16e eeuw waarin de persoonlijke bezittingen werden opgeborgen voordat de eerste kasten werden gemaakt.
- In de deuropening van de keukendeur de ingekaderde koopakte waardoor koning Karel VIII eigenaar werd van het Clos Lucé tegen betaling van de koopprijs van 3.500 gouden écu’s.
De keuken van Leonardo da Vinci
Dit was het domein van Mathurine, de kokkin van de vegetariër Leonardo. Na zijn dood liet hij haar bij testament zijn fraaie, zwarte en met leer afgezette lakense mantel na. Bij de hoge stenen schoorsteen kwam de meester zich op koude winteravonden warmen. Onder de eiken hoofdbalk zitten twee ringen om het wild aan op te hangen voordat het aan het spit werd gebraden en waarbij warme wijn uit tinnen karaffen werd gedronken. De broodkist, de bankjes en de koperen schalen dienden om feestmaaltijden voor te bereiden. Het meubilair dateert uit de 16de eeuw.
- Boven de deur en links van het raam: ronde schalen van geel koper, ook wel offerschalen genoemd, versierd met taferelen uit het Oude Testament en rozetten (eind 16de eeuw).
- Een houten caquetoire (‘keuvelstoel’) uit de renaissancetijd, een stoel die gebruikt werd om te converseren.
- Een ander fragment uit het Roelantslied, een 15de-eeuws wandtapijt uit Doornik.
- Een groot wandtapijt dat gemaakt is in de koninklijke manufactuur van Amboise, met een tafereel uit de Oudheid.
- Boven de trap: een fragment van een wandtapijt met een afbeelding van een valkenier (eind 16de eeuw).
Wil je gezond blijven, houd je dan aan dit dieet: eet niet als je geen trek hebt.
De maquettezalen
Bij het afdalen van de trap maakt u kennis met de technicus Leonardo
De 4 zalen van het souterrain zijn gewijd aan de uitvindingen van Leonardo da Vinci. Er staan 40 fantastische machines tentoongesteld die hun tijd 5 eeuwen vooruit waren. Deze maquettes zijn gemaakt door IBM aan de hand van de originele tekeningen van Leonardo en met materialen uit zijn tijd.
Bewonder de uitvindingen van Leonardo op het gebied van militaire en civiele bouwkunde, mechanica, optica, hydraulica en zelfs luchtvaart...
De eerste tank, de eerste automobiel, de draaibrug, de raderboot, de vliegmachine (voorloper van het vliegtuig), de helikopter, de parachute...
Dankzij de zes 3D-animaties zijn de uitvindingen van Leonardo da Vinci makkelijker te begrijpen.
Mis de toegang tot het geheime tunnel niet. Volgens de overlevering kwam deze gang uit bij het koninklijk kasteel van Amboise en nam koning Frans I soms deze route om Leonardo een bezoek te brengen.
- Tentoonstelling Exposition "Leonardo da Vinci als ingenieur" waarin 50 maquetten in fijn hout die zijn uitgevoerd op basis van de originele tekeningen van Leonardo da Vinci.
- Maak een wandeling in de renaissancetuin met terras in Italiaanse stijl, waar rozen binnen een muurtje van buxus geplant zijn, omzoomd door den, cipres en taxus.
- In de vleugel van het tegenoverliggende gebouw kunt u in de Boutique Culturelle en de Épicerie Renaissance terecht voor naslagwerken over Leonardo da Vinci, souvenirs en zowel regionale als Italiaanse producten. Op de eerste verdieping is een doorlopende videopresentatie over ‘visioenen van Leonardo’.
- Voor een hapje en een drankje bent u welkom bij crêperie-theesalon Terrasse Renaissance waar u kunt genieten van het prachtige uitzicht op het kasteel van Amboise. Daarna kunt u uw bezoek voortzetten door de landschapsroute te volgen in het Pare Leonardo da Vinci.
Het park van Leonardo da Vinci
Alles wat Leonardo da Vinci ooit bedacht, heeft hij te danken aan het nauwkeurig observeren van de natuur.
Zijn creaties en belangrijkste uitvindingen zijn uitgezet langs de route van een landschapswandeling die door het park van het kasteel Le Clos Lucé loopt. Tijdens een verkennende wandeling volg je de inspiratiebronnen van Leonardo da Vinci, vanaf zijn waarneming van natuurlijke verschijnselen tot en met zijn uitvindingen. Aan de hand van 6 thema’s krijgt de bezoeker inzicht in het multidisciplinair genie.
Filmpje: ontdek Le Clos Lucé, het kasteel van Da Vinci
Benieuwd naar Le Clos Lucé in Amboise? We nemen je mee naar dit kasteel in onderstaand filmpje! Als je zelf wilt ontdekken wat Amboise nog meer te bieden heeft zal je natuurlijk zelf naar deze streek moeten afreizen.
Mis niets tijdens je verblijf in de Loirevallei met onze reisgids!
We hebben onze route door de Loirevallei volledig uitgeschreven in een overzichtelijke reisgids zodat je zorgeloos op reis kan gaan. Nog meer weten? Koop onze complete reisgids Loirevallei. Eerst uitproberen? Download je gratis preview reisgids Loirevallei!