Stap voor stap het toerisme in jouw regio bevorderen
Wil jij nieuwe bezoekers naar jouw regio trekken om zo bijvoorbeeld het aantal toeristische overnachtingen te zien stijgen? Dan is een goed toeristisch marketingplan een must. Hoe je dat opstelt en welke vervolgstappen er nodig zijn, ontdek je in dit artikel boordevol nuttige tips en informatie.
Inhoud artikel
Stap 1: een toeristisch marketingplan opstellen
Het is belangrijk om niet zomaar eender wat te doen. Weet goed wat jouw regio uniek maakt en maak een lijst van alles wat er te doen, te zien en te beleven valt. Bedenk vervolgens goed welk doelpubliek hierbij aansluit en hoe je dit doelpubliek zo efficiënt mogelijk kan bereiken. Besteed ook aandacht aan de lokale bewoners, want het laatste wat je wil, is overlast veroorzaken en weerstand creëren. Giet dit alles in een toeristisch marketingplan dat als basis dient voor jouw bevorderingsstrategie.
Promotiemateriaal kan verschillende vormen aannemen. Het belangrijkste is natuurlijk dat het aansluit bij jouw doelpubliek. Bereik je hen het beste via televisiespotjes, met behulp van toeristische kaarten die je aan wandelclubs aanbiedt of toch met flyers? Die vraag kunnen wij voor jou niet beantwoorden. Dat zal namelijk moeten blijken uit je toeristisch marketingplan.
- Een goed idee is bijvoorbeeld zakken laten bedrukken die je vervolgens op een reismarkt of een reisbeurs uitdeelt.
- Uiteraard zijn het vooral reiszakken die het er goed doen, maar je kan bijvoorbeeld ook goodiebags bedrukken en ze vullen met allerlei handigheden.
- Denk maar aan een bedrukte pen, een kortingsbon, een infobrochure en een badjas die gegarandeerd van pas komt.
Stap 3: samenwerkingen aanknopen
In de toeristische sector is samenwerken het codewoord. Een toeristisch event trekt bezoekers aan, die dan weer ergens in de buurt op hotel verblijven. Als hoteluitbater is het slim om dan mee je schouders onder dergelijke events te zetten en ze te promoten. Je kan ook actief samenwerken met de eventorganisator. Denk maar aan extra voordelige combitickets, waarbij het toegangskaartje met een overnachting wordt gecombineerd.
Een ander voorbeeld is het promoten en opwaarderen van fietsroutes. Dat is dan weer interessant voor toeristische zaken die langs zo'n fietsroute gelegen zijn. Het voordeel is dat verschillende toeristische actoren elkaar op deze manier kunnen versterken. De verschillende campings die langs de route gelegen zijn, kunnen bijvoorbeeld samen een fietskaart uitbrengen en daarop hun tussenstop promoten.
Sommige samenwerkingen kunnen op steun van de overheid rekenen. Op de website van het Agentschap Innoveren & Ondernemen zijn onder meer de provinciale steunmaatregelen voor de toeristische sector terug te vinden.
Online aanwezigheid is ongelofelijk belangrijk voor de toeristische sector. Zorg ervoor dat je een eigen website hebt waarop voldoende informatie te vinden is. Maak daarnaast een Instagram- en een Facebookpagina aan en post elke dag iets interessants.
Met behulp van samenwerkingen kan je zelfs hoger mikken en andere online tools ontwikkelen. Een voorbeeld is een app die toeristen kunnen gebruiken om punten te sparen, kortingen te claimen en activiteiten te ontdekken. Het ontwikkelen van dergelijke apps is vaak behoorlijk prijzig, maar door samen te werken en de kosten te delen, kan je natuurlijk flink besparen.
Mis niets met onze reisgids Belgische Ardennen
Herkenbaar: Je wil er zeker van zijn dat je niets mist in de Belgische Ardennen? Goed nieuws, want wij deden alvast al het opzoekingswerk voor jou. Koop onze reisgids Ardennen met 24 routes en +200 bezienswaardigheden (+ GPS coördinaten). Eerst uitproberen? Download je gratis preview reisgids Belgische Ardennen.