Een eigen B&B starten? 27 tips om succesvol je Bed en Breakfast te beginnen
Een bed en breakfast beginnen is een populair idee met bovendien veel toekomstig potentieel. Het is voor velen de ultieme droom om een succesvolle B&B uit te baten. Maar eens de plannen om een Bed & Breakfast te starten concreter worden, rijzen er al snel heel wat vragen op over de concrete uitwerking ervan.
Dit artikel geeft antwoord op veel van je vragen en bevat bovendien tips om je Bed & Breakfast succesvol te laten groeien. Hierdoor kom je te weten hoe je je lang gekoesterde droom eindelijk kan waarmaken.
Inhoud artikel
Is een B&B uitbaten iets voor mij?
Het is een droom van velen: een eigen Bed & Breakfast starten vanuit je huis of juist ver weg in het buitenland. En terecht, want het runnen van een B&B geeft je meer vrijheid om anders te leven en je uit te leven in je passie.
Naast de succesverhalen vallen er spijtig genoeg ook nachtmerries te vertellen over uitbaters die hun droom probeerden te realiseren. Een bed en breakfast uitbaten betekent namelijk hard werken voor een beperkt rendement. Je ontdoet je dus best van het idyllische idee en de sfeer van romantiek die rond het uitbaten van een B&B hangt. Wees dus realistisch en weet waar je aan begint. In dit artikel gaan we dieper in op het starten van een B&B en geven we je tips om succesvol je droomproject te beginnen.
Hoe kan ik ervaren of een B&B uitbaten bij mij past?
Als B&B-uitbater zorg je dat je gasten het comfort, de geborgenheid en de persoonlijke aandacht krijgen waarnaar ze verlangen. Wil je weten of je zelf uit het goede hout gesneden bent om als gastvrouw of gastheer van een Bed en Breakfast te dienen? Doe eerst even de test.
- Informeer je bij succesvolle uitbaters in verenigingen of op fora en luister welke persoonlijkheid en persoonlijke eigenschappen je dient te hebben
- Loop eens vrijwillig mee in een B&B zodat je een blik achter de schermen krijgt
Waarom kan ik beter geen B&B starten?
Hoewel een Bed en Breakfast uitbaten voor velen een droom is, is het belangrijk om ook de minder positieve zaken te belichten:
- Minder privacy: gasten kunnen je gemakkelijk storen als je vlakbij woont.
- Je dient 24/7 bereikbaar te zijn. Je gasten verwachten immers dat je hen snel te woord staat.
- Gasten nemen veel tijd in beslag. Gasten verwachten gezellige praatjes, terwijl al je andere werk zich opstapelt.
- Door de lange dagen hou je minder tijd over voor je gezin.
- Niet alle gasten gedragen zich even netjes en zorgvuldig. Ook met deze gasten moet je dus kunnen omgaan.
- Je kan zelden uitslapen en maakt lange dagen. Indien gasten vroeg wensen te ontbijten dien je steeds voor hen op te staan om het ontbijt te verzorgen.
- Je moet eigen vakanties en uitstapjes lang op voorhand plannen. Boekingen lopen soms maandenlang vooruit en het staat dus nu al vast wanneer je voor je gasten aanwezig moet zijn.
- Als je familie of vrienden over de vloer krijgt heb je zelden tijd vrij om met hen op stap te gaan, je werk en je gasten gaan immers altijd voor. Zeker als je een buitenlandse B&B hebt breng je weinig tijd door met vrienden en familie, wat heel frustrerend kan zijn.
- Je moet ook een commercieel oog en voldoende doorzettingsvermogen hebben om ook daadwerkelijk een goed inkomen te verwerven en het financiële plaatje te laten kloppen.
- Je zal je tevreden moeten stellen met een beperkt rendement in verhouding tot de tijd die je er in stopt.
Hoeveel geld moet ik hebben om een Bed and Breakfast te beginnen?
Hoeveel geld je op tafel legt om je droom te verwezenlijken is afhankelijk van jouw situatie en je persoonlijke wensen.
Volgende zaken hebben een invloed op het bedrag dat je nodig hebt:
- De prijs van de woning
- De locatie van het huis
- Hoeveel en hoe grote verbouwingen er nodig zijn
- De keuze voor een nieuwe B&B op te richten, een bestaande over te nemen of een B&B bij je thuis te beginnen
Kan ik een B&B beginnen bij mij thuis?
Een Bed en Breakfast beginnen bij je thuis is mogelijk, maar is wel aan een aantal regels en voorwaarden onderworpen. Alle regels die betrekking hebben op het uitbaten van logies kan je terugvinden in het Vlaamse Logiesdecreet.
De benaming ‘Bed en Breakfast’ is beschermd en om deze te mogen gebruiken moet je accommodatie aan een aantal extra voorwaarden voldoen. Je kan dus niet zomaar een bed neerpoten in een leegstaande kamer, maar je zal je gasten moeten voorzien van het nodige comfort en kwaliteit.
Koop ik best een Bed & Breakfast over of start ik beter een nieuwe B&B?
Bij het overnemen van een bestaande B&B wegen de voordelen vaak op tegen de nadelen.
Voordelen
- De B&B heeft reeds zijn succes bewezen
- Je kan betere inschattingen maken over toekomstige inkomsten en uitgaven
- De Bed en Breakfast is reeds gekend waardoor minder reclame uitgaven nodig zijn
- De vergunningen zijn reeds geregeld
- De Bed & Breakfast voldoet reeds aan de wettelijke verplichtingen
Nadelen
- De Bed and Breakfast is mogelijks niet volledig ingericht volgens jouw wensen
- De stijl van de B&B past misschien niet bij jouw persoonlijkheid
Is het beter om een Bed & Breakfast in hoofd- of bijberoep uit te baten?
Indien je pas begint met een B&B op te starten kan je overwegen om de B&B uit te baten in bijberoep
Jij of je partner blijft hierdoor een hoofdinkomen verwerven door nog een andere beroepsactiviteit uit te voeren. Hierdoor zal je in eerste instantie niet financieel afhankelijk worden van je B&B. Om naast het uitbaten van een Bed & Breakfast nog een andere activiteit te kunnen uitvoeren mag de werklast van de combinatie hoofdberoep en nevenactiviteit uiteraard niet te hoog worden.
Je kan ook een B&B uitbaten als hoofdberoep
- Zorg wel dat je de financiële lasten, van bijvoorbeeld herinrichtingen, kan dragen.
- Je hebt bovendien geen financiële zekerheid als boekingen in de toekomst tegenvallen.
- Je zal over de nodige financiële reserves moeten beschikken als je een Bed and Breakfast in hoofdberoep wilt beginnen.
Waar moet de locatie van mijn B&B aan voldoen?
Doe zeker goed je onderzoek en laat je desnoods bijstaan om het toekomstig potentieel te bepalen om gasten aan te trekken in de regio. Zorg dat de locatie zowel je persoonlijke als bedrijfsdoelstellingen kan vervullen.
Op persoonlijk vlak moet je denken aan:
- Het klimaat van de regio
- Lokale activiteiten
- Werkgelegenheid indien je een B&B in bijberoep uitvoert
Op bedrijfsvlak zijn volgende zaken belangrijk om te weten:
- Wat zijn de troeven van mijn regio die gasten aantrekken?
- Wat houdt gasten tegen om in mijn regio te verblijven?
Welke stijl dien ik te hanteren in mijn B&B?
Jouw persoonlijkheid moet in lijn liggen met die van de B&B. Dit wordt bepaald door het type eigendom zoals een boerderij, een historisch of elegant gebouw. Daarnaast dient de stijl van je Bed & Breakfast ook passen bij de gasten die je wilt aantrekken.
Je dient daarvoor te begrijpen wat je gasten willen en waar ze behoefte aan hebben. Indien je regio veel volk trekt omwille van een bepaalde activiteit, dan is het misschien wel leuk om je B&B op te zetten rond dat thema.
Waar start ik in België het beste een B&B?
- In de grotere steden zoals Brussel, Gent, Antwerpen of Brugge is het aanbod redelijk verzadigd.
- De kust is en blijft een geliefde vakantiebestemming en daar is het aanbod van Bed & Breakfasts relatief beperkt.
- De Ardennen zijn populair bij Belgen en Nederlanders en er zijn ondanks de concurrentie ook heel wat leuke mogelijkheden om een B&B op starten. Bovendien is er in Wallonië een tekort aan kwalitatieve B&B’s. In de Waalse steden liggen de vastgoedprijzen ook lager dan in de Vlaamse steden.
- De Vlaamse Ardennen, dit is een van de dunst bevolkte gebieden in Vlaanderen. De Vlaamse Wielerklassiekers zoals de Ronde van Vlaanderen in het voorjaar zorgen voor een zekere inkomstenstroom. In de zomermaanden en het najaar zijn het vooral wandelaars en fietsers die de streek bezoeken om rust en ontspanning op te zoeken.
Waar komen de toeristen in België vandaan?
- 50% van de alle overnachtingen zijn te danken aan Belgen die in eigen land op vakantie gaan.
- De meeste buitenlandse toeristen komen uit de buurlanden. Denk aan Nederlanders, Duitsers, Fransen en Britten.
- Ook is er een sterke groei in Spaanse toeristen.
- Een beperkt aantal toeristen komt uit Oost-Europa, Azië en Zuid-Amerika.
Wat is de impact van de inkomsten uit je B&B op je belastingen?
Als natuurlijk persoon
Als je geen statuut van zelfstandige hebt, komen de inkomsten onder de personenbelasting te vallen. Extra inkomsten in combinatie met een baan betekenen mogelijks dat je in een hogere belastingschaal terecht komt, waardoor die inkomsten mogelijks volledig worden teniet gedaan door de fiscus.
Als onderneming / rechtspersoon
Daarnaast kan je een B&B ook oprichten als bedrijf. Hierbij komt meer administratie kijken, maar ook een hogere rendabiliteit. Je kan je kosten namelijk als bedrijfslast aftrekken. In veel landen genieten bedrijven ook van een lagere belastingvoet dan privépersonen.
Kan je een B&B kopen als investering?
Je kan B&B ook zien als vastgoed waarin je investeert. Als je het enkel doet voor de stijgende huizenprijzen, dan kom je misschien bedrogen uit. Het is namelijk geen garantie dat deze trend zich gaat verderzetten in de toekomst. Wel kan je het pand volledig inrichten tot een goed draaiende B&B waardoor de prijs van de eigendom automatisch stijgt.
Bij het kopen van een huis komt heel wat verplichtingen kijken, er zijn tal van vergunningen en certificaten nodig zoals het EPC-certificaat of EPC-keuring dat je moet aanvragen.
Is een businessplan belangrijk en wat houdt het in?
Een businessplan hoeft niet uitgebreid te zijn. Begin met je basisideeën, visies, missie en strategie te beschrijven. Bepaal dan of jouw B&B geschikt is om je visie en objectieven te vervullen. Analyseer de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van jou en je B&B tegenover andere B&B’s uit de regio.
De redenen om een goed businessplan op te stellen
- Financiering verkrijgen: met een goed plan overtuig je banken om je geld uit te lenen.
- Een stappenplan: een businessplan stippelt de route en richting uit waar je naar toe wilt met je bedrijf.
- Het vergelijken van je prestaties met je voorspelling: na het starten van je B&B helpt je businessplan je analyseren of je voldoet aan de vooraf opgestelde verwachtingen.
Het businessplan vormt de basis voor het opmaken van je budget waarin je vervolgens de kosten en inkomsten raamt, samen met de rentabiliteit.
Wat is een marktanalyse en waarom is dit nodig?
Nadat je een geschikte B&B of plaats waar je een B&B wilt oprichten hebt gevonden dien je enige marktanalyse te doen. Je dient basis marktonderzoek te voeren om een beeld te krijgen van de grootte van de markt en haar kenmerken.
Beantwoord volgende vragen in je marktanalyse
- Welke toeristen komen naar mijn regio, in welke periode en om welke redenen?
- Wie zijn mijn nabije concurrenten en wat is hun aanbod?
- Heeft mijn doelgroep nog andere behoeften waarop ik kan inspelen?
Je dient een realistische prognose te maken over je toekomstige klanten en kijken of je B&B zich tot de juiste doelgroep richt. Hierdoor kom je te weten of je B&B in de toekomst rendabel zal zijn en kan je de risico’s van een Bed and Breakfast beginnen beter inschatten.
De eerste B van B&B
Bed: zorg voor een groot en comfortabel bed
Een degelijk bed is onontbeerlijk voor een goede nachtrust. Zorg voor een bed met een grootte van minstens 200 cm en bij voorkeur 210 cm. De populairste beddenbodem is de lattenbodem. Kies daarbij voor een goed matras waarbij duurzaamheid, comfort en hygiëne het zwaarste doorwegen in je keuze.
Zorg verder voor genoeg hoofdkussens. Meestal wordt er voor natuurlijke of synthetische hoofdkussen gekozen waarbij de laatste vooral geschikt zijn voor gasten met allergieën. Zorg voor voldoende bedlinnen zodat alle nieuwe gasten en ook gasten die langer verblijven steeds verse lakens hebben.
De keuze voor eenpersoons- of tweepersoonsbedden hangt af van je doelpubliek. Eenpersoonsbedden kan je uit elkaar schuiven, wat aangenamer is voor samenreizenden die liever niet in hetzelfde bed slapen. Verder kan je ook een kinderbed voorzien voor gezinnen en een extra bed of bedden voor vrienden die samen op reis gaan.
De tweede B van B&B
Breakfast: een gevarieerd ontbijt met verse, gezonde streekproducten
Zorg voor een gevarieerd ontbijt met een aanbod aan verse en gezonde producten. Gasten appreciëren ook steeds een streekgebonden product. Zorg ook voor een flexibel tijdstip zodat elke gast naar eigen wens kan ontbijten.
Sommige gasten zitten liever apart aan een tafel, terwijl andere gasten er geen probleem mee hebben om met andere gasten aan 1 grote tafel te ontbijten.
Zorg evenwel dat je een niet te groot ontbijt aanbiedt in verhouding tot het aantal personen. Dit zorgt alleen maar voor meer voedselverspilling en is bovendien niet goed voor je portemonnee.
Welke activiteiten of arrangementen kan ik organiseren?
Met originele of bijzonere activiteiten vermaak je je gasten en bezorg je hen een onvergetelijke ervaring. Bovendien is het organiseren van activiteiten een uitstekende manier om je passie met hen te delen.
- Je kan je focussen op een specifieke doelgroep die geïnteresseerd is in een bepaalde activiteit of juist activiteiten aanbieden die bij een breed doelpubliek passen.
- Wandelen en fietsen zijn bijvoorbeeld activiteiten die iedereen aankan.
- Daarnaast is het mogelijk om begeleidingen te geven aan wandelgroepen en wat extra bij te verdienen door fietsen te verhuren.
Tip: Als leuke en informatieve extra voor je gasten kan je wandel- en fietsgidsen met uitgestippelde routes aanbieden. Deze kan je downloaden van onze website of aan je website koppelen door je aan te sluiten op ons partnerplatform.
- Aanvullende activiteiten zoals kookworkshops, cursussen voor fotografie, film, theater, dans of yoga worden ook steeds geapprecieerd.
- Laat je creativiteit de vrij loop gaan zodat je met originele activiteiten uit de hoek kan komen.
- Heb je hier zelf geen tijd voor of zin om deze te organiseren? Ga op zoek naar partners in de buurt waarmee je kan samenwerken, zo creëer je een win-win situatie.
Voor veel B&B-uitbaters vormt het promoten van hun accommodatie een zwak punt, waardoor het aantal boekingen erg kan tegenvallen. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je je bed en breakfast voldoende publiciteit geeft. Je kan je Bed en Breakfast promoten op online boekingsplatformen als via je eigen website.
Vandaag domineren boekingsplatformen zoals Booking.com de verblijfssector waarop vaak rechtsreeks wordt gezocht naar een geschikte verblijfplaats. Veel B&B’s promoten hun accommodatie uitsluitend op deze boekingsplatformen. Het is belangrijk om te weten dat er naast de voordelen ook nadelen zijn verbonden aan het gebruik van boekingsplatformen.
De voordelen
- De platformen maken publiciteit voor je accommodatie
- Gebruiksvriendelijkheid van de platformen voor de eindgebruiker
- Betrouwbaarheid van een onafhankelijke tussenpartij
De nadelen
- Hoge commissies van gemiddeld 15%
- Lagere winstmarge op boekingen
- Lange uitbetalingstermijnen
Boekingsplatformen zijn ideaal om een toestroom te creëren van boekingen van nieuwe bezoekers. Vervolgens kan je deze bezoekers overtuigen om hun volgende boeking rechtstreeks op je website te plaatsen. Hierbij helpt het om een mailinglijst op te bouwen zodat je eerdere klanten kan overtuigen om nog eens naar je regio te komen.
Investeren in een eigen website is belangrijk, maar ook de vindbaarheid ervan in Google is een cruciaal aspect bij het zorgen voor nieuwe boekingen. De investeringen in een eigen website verdien je terug door de hogere winstmarge per boeking die je dan krijgt.
Waaraan moet de website van mijn B&B voldoen?
Een website moet professioneel, overzichtelijk en aantrekkelijk zijn. Een website geeft websitebezoekers vertrouwen in de accommodatie en de uitbaters en maakt ze bovendien warm om te boeken.
Je startpagina dient alle relevante en objectieve informatie over je Bed en Breakfast vermelden. Snel en eenvoudig een antwoord te geven op de vragen waar websitebezoekers naar op zoek zijn.
Je website van je B&B dient zeker volgende zaken te bevatten
- Wie zijn de uitbaters en waarom baten ze een B&B uit (voorzie zeker een foto van de uitbaters)?
- Waar is de B&B gelegen?
- Hoe ziet de B&B en de kamers eruit?
- Hoe ruim zijn de kamers en voor hoeveel personen zijn ze geschikt?
- Welke arrangementen biedt de B&B aan?
- Je USP's (unique selling propositions dit zijn de punten waarin je je onderscheidt van je collega's)
- Je contactgegevens en btw-nummer
Nog enkele waardevolle aanvullingen op je website
- Koppel een boekingssysteem aan je website zodat websitebezoekers de beschikbaarheid zien en meteen kunnen boeken.
- Plaats getuigenissen van voorgaande bezoekers in de kijker. Je klanten willen bewijs zien dat je waarmaakt wat je belooft (eventueel een video van een getuigenis).
- Maak een filmpje van de kamers, foto’s van de ruimtes of geef een sfeerimpressie van de accommodatie. Dit werkt inspirerend voor websitebezoekers en geeft ze het gevoel dat ze juist daar willen verblijven. Dit zorgt bovendien voor transparantie zodat websitebezoekers weten wat ze moeten verwachten van jouw B&B. Filmpjes en foto's kan je eenvoudig maken met je smartphone.
- Maak een toeristische blog aan waarin je mooie bezienswaardigheden en leuke of bijzondere activiteiten in de buurt beschrijft. Inspireer de lezer en overtuig hem van de troeven van jouw regio. Met deze blogs trek je overigens gratis websitebezoekers via Google aan.
Verder kan je hier ook nog op letten
- Zorg dat je website snel laadt en laat onnodige toevoegingen achterwege.
- Zorg dat je website schermvriendelijk is. Voorzie een responsive webdesign zodat je website zich aanpast aan de grootte van het scherm van het apparaat dat de websitebezoeker gebruikt.
- Indien nog beschikbaar, kies je best voor een kort en gemakkelijk herkenbaar website adres.
- Zorg dat je website in meerdere talen beschikbaar is indien je ook buitenlandse bezoekers wil aantrekken.
- Link steeds naar andere kanalen zoals Instagram, Facebook en Twitter.
Hoe verbeter ik de zichtbaarheid van mijn website?
Vermijd clichés op je website
Clichés zijn uitdrukkingen zoals 'Bij ons staan kwaliteit en service zeer hoog in het vaandel.' Welke uitbater gaat hier immers niet voor? Deze zijn al zo vaak gezegd dat ze afgezaagd klinken en niets meer betekenen.
- Er zijn talloze B&B’s die je ‘op de hoogte houden’ met hun ‘nieuwsbrief’, maar de websitebezoeker ziet geen toegevoegde waarde om zich op dat moment hierop in te schrijven. Beter kan je dit vervangen door een gratis e-book dat websitebezoekers kunnen downloaden na het invullen van hun e-mailadres.
Door dezelfde (holle) woorden en uitdrukkingen te gebruiken als al je concurrenten springt je marketing minder in het oog.
- Laat ‘welkom op onze website’ achterwege en vervang het bijvoorbeeld door ‘kom proeven van het traditionele plattelandsleven in de druivenstreek’.
Wees jezelf bewust van je unieke punten en overtuig gasten van je troeven
Hierdoor is het duidelijk waarom websitebezoekers voor jouw Bed en Breakfast moeten kiezen. Misschien maak je het verblijf van je gasten bijzonder met bijvoorbeeld:
- Streekgebonden producten
- Zelf georganiseerde activiteiten zoals ouderwets koeien melken en er vervolgens je eigen ijs van leren maken
- Bijzondere en unieke arrangementen
Raak websitebezoekers emotioneel, beschrijf hun behoeften en bied ze een oplossing aan
Schrijf bijvoorbeeld: ‘Na een jaar lang hard werken en stress kan je eindelijk heerlijk ontspannen in onze rustig gelegen B&B’. Je wilt dat de lezer zich bewust wordt van het feit dat hij een heel jaar lang hard gewerkt heeft en dat hij het verdient heeft om te ontspannen.
Maak een blog aan en schrijf enthousiaste teksten over bezienswaardigheden en activiteiten in de buurt
Het is een éénmalige investering die gedurende jaren gratis bezoekers naar je website genereert. Een goed artikel heeft volgende kenmerken:
- Informatief zijn en meerwaarde bieden voor je doelgroep
- Minstens 1500 woorden lang
- Een duidelijke en overzichtelijke structuur door hoofd- en tussentitels toe te voegen (technisch: H1, H2, H3 tags gebruiken)
- Gebruik zoekwoorden waarop je wilt scoren in de zoekresultaten
- Laat na elke 3 tot 7 regels een witruimte tussen
- Gebruik bullet points voor opsommingen zo zorg je voor betere leesbaarheid
- Eindig met een call to action die de lezer aanzet om bij jou te boeken
Met een goed artikel zal je website hoger eindigen in de zoekresultaten van Google. Hierdoor bereik je een breed doelpubliek dat zich aan het oriënteren is. Beeld je in dat iemand het idee heeft om op vakantie te gaan in de jouw regio en via zo een informatie artikel op jouw website komt.
Ook als deze websitebezoekers niet meteen een boeking oplevert, dan kan een gratis weggever of e-book in combinatie met e-mailmarketing deze in de toekomst toch nog overtuigen om gast te worden. Wil je graag de hulp van en professioneel SEO en online marketing bureau? Wij werken zelf samen met W247.BE full service webbureau, deze leveren is zeer sterke resultaten.
Waarom is e-mailmarketing zo belangrijk voor mijn B&B?
E-mailmarketing staat gekend om zijn hoge ROI (= Return On Investment) en is enorm effectief. Met e-mailmarketing kan je de ontvanger persoonlijk benaderen en er een band mee opbouwen. Je kan de ontvanger bijvoorbeeld inspireren met belevenissen in de buurt en zo aansporen om bij jou een overnachting te boeken.
Daarnaast kan je eens een speciaal arrangement of aanbieding sturen die gewoonweg niet genegeerd kan worden. Je hebt er dus alle baat bij om als Bed & Breakfast je mailinglijst te laten groeien zodat je in de toekomst meer boekingen ontvangt.
Hoe bouw je een mailinglijst op?
Hoe e-mailadressen van gasten verkrijgen?
Je mailinglijst van bestaande klanten laat je eenvoudig groeien door bij een boeking eenvoudigweg naar hun e-mailadres te vragen.
Hoe e-mailadressen van websitebezoekers verkrijgen?
Anonieme websitebezoekers geven natuurlijk niet zomaar hun e-mailadres weg, daar moet namelijk iets tegenover staan. Denk daarbij aan:
- Een gratis, informatieve en waardevolle weggever, zoals een e-book of whitepaper, met de troeven van je regio
- Korting op een volgende boeking
- Een winactie op je Facebook- of Instagrampagina
Een e-book is ideaal om websitebezoekers kennis te laten maken met je regio. Als B&B-uitbater ken je namelijk als geen ander de troeven van je regio.
Volgende zaken kan je opnemen in je e-book
- Mooie bezienswaardigheden in de buurt
- Interessante weetjes en verborgen pareltjes in de buurt
- De verschillende activiteiten die je kan doen
- Wat is er te doen voor de kinderen
- Troeven van je accommodatie
- Praktische info (bakker / supermarkt, restaurants, dokter, ...)
Tip: Indien je geen inspiratie hebt om een e-book te schrijven, dan kan je steeds de reisgidsen van Reisroutes aan je website koppelen.
Met gratis weggevers, kortingen en winacties zorg je dat de bezoekers dit gaan delen met vrienden en kennissen. Hierdoor creëer je een sneeuwbaleffect. Je website krijgt vervolgens nog meer publiciteit van nieuwe websitebezoekers die opnieuw hun e-mailadres achterlaten.
Waarom zijn getuigenissen belangrijk op je website?
In een getuigenis of testimonial deelt een klant zijn ervaring over jouw Bed & Breakfast. Hierdoor raken potentiële klanten geïnspireerd en overtuigd dat jouw B&B de moeite waard is.
Hoe krijg je getuigenissen van gasten?
Idealiter krijg je van een gast spontaan positieve feedback via mail of in een mondelinge opmerking. Hier kan jij handig gebruik van maken door te vragen of je hun reactie op je website mag zetten. Indien een gast hierop ‘ja’ antwoord, bedank je hem en vervolgens vraag je hem of je een kort telefonisch interview mag afnemen. Er zijn weinig gasten die dit zullen weigeren.
In een testimonial vraag je je gast volgende zaken
- Welke twijfels had je?
- Hoe was je ervaring met onze Bed & Breakfast uiteindelijk?
- Welke invloed heeft overnachten in onze B&B op jou gehad?
- Aan wie zou je onze B&B aanbevelen?
- Zijn er nog andere leuke zaken waarover je wilt vertellen?
Treed in interactie met je doelgroep door actief te zijn op social media zoals Facebook of Instagram. Door enkele keren per week te posten creëer je visibiliteit en maak je mensen warm om je Bed & Breakfast te bezoeken.
Hierop moet je letten om goede posts te maken
- Inspireer mensen met bezienswaardigheden en de redenen om deze te komen bewonderen
- Inspireer mensen met leuke activiteiten in de omgeving
- Geef ideeën voor een ideale daguitstap in je regio
- Inspiratie voor gezellige restaurants of cafés in de buurt
- Een winactie of wedstrijd voor een gratis overnachting
- Geef mensen een blik achter de schermen
- Vertel mensen over je projecten
- Geef een terugblik op enkele mijlpalen van je Bed & Breakfast
- Spoor mensen aan je posts te delen
Met ons partnerplatform krijgt je B&B publiciteit op de website van Reisroutes, je kan alle verblijven hier vinden. Hierdoor heb je een extra manier om boekingen te ontvangen en je Bed en Breakfast te laten groeien.
De voordelen
- Veel publiciteit: onze website wordt per dag door 35.000 bezoekers bezocht
- Proefperiode van 90 dagen met gebruik van alle functionaliteiten
- Eerste 3 boekingen per jaar gratis
- Geen commissiekosten: je betaalt minder dan 10 euro per maand
- Hogere winstmarge op een boeking in tegenstelling tot boekingsplatformen
Sluit je nu aan op ons partnerplatform en geniet van al de voordelen om je Bed & Breakfast succesvol te promoten.
Download onze gratis reisgidsen België
Wil jij ook graag België zo goed mogelijk verkennen? Dat kan! Download onze gratis reisgidsen en mis niets van je verblijf!
Antwerpen | Ardennen | Belgische Kust | Brugge | Brussel | Gent | Hageland | Haspengouw | Henegouwen | Pajottenland | Vlaamse Ardennen | Westhoek |
---|
| | | | | | | | | | | |
Staycation in België? Nog op zoek naar inspiratie voor je autovakantie? Download dan ook zeker onze rondreizen en uitgestippelde wandelingen, zo mis je niets van het prachtige land. Bekijk ons volledige aanbod rondreizen in België.